Wymiana filtrów – jak często?

20.05.2021

Podstawową wymianą okresową, którą powinniśmy przeprowadzać w naszych pojazdach, jest wymiana oleju silnikowego oraz filtrów. Z biegiem czasu producenci pojazdów wydłużają interwały wymian okresowych. Dzisiaj najczęściej producenci w książkach serwisowych piszą o wymianach oleju co 30 000 km. Podczas takich wymian zazwyczaj nie są wymieniane wszystkie filtry – najczęściej obok oleju wymieniany jest jedynie filtr oleju, a reszta filtrów wymieniana jest na kolejnym przeglądzie, czyli po przejechaniu ponad 60 000 km.

To wszystko oczywiście zależy od producenta pojazdu i u każdego okresy między wymianami mogą się różnić. Trzeba mieć na uwadze, że nowoczesne pojazdy w większości wyposażone są w jednostki doładowane, czyli takie, które konstruowane są według zasad „downsizingu” – mają małą pojemność i turbodoładowanie. Niejednokrotnie moce dzisiejszych siników przekraczają magiczną barierę 100 KM z jednego litra pojemności. Bardzo często takie jednostki wykorzystywane są w samochodach cywilnych. Ekstremalnym przykładem niech będzie Mercedes klasy A A45 AMG wyposażony w silnik o pojemności 2 litrów i mocy aż 421 KM! Silnik, z którego wykrzesano tę moc, jest jednostką czterocylindrową z doładowaniem. Rosnąca moc niezauważalna jest zarówno w przypadku silników z zapłonem iskrowym, jak i silników Diesla. Dzisiejsze diesle z pojemności dwóch litrów często osiągają moc w granicach 200 KM.

Zatem czy wydłużenie okresu między wymianami oleju idzie w parze z rosnącą mocą jednostek napędowych i stosowaniem doładowania?

Większość specjalistów twierdzi, że olej powinno zmieniać się raz w roku i po przejechaniu 15 000 km. To optymalny okres, po którym powinien zostać wymieniony olej oraz filtry. Jednym z powodów takiej opinii jest stosowanie turbosprężarki lub turbosprężarek, które olejem nie tylko są smarowane, ale również chłodzone. Niejednokrotnie paski rozrządu pracują w nowoczesnych silnikach w kąpieli olejowej. Zanieczyszczenie oleju nie wpływa korzystnie na warunki, w jakich pracuje pasek. Pamiętajmy o łańcuchach rozrządu, które są smarowane olejem silnikowym. Zapotrzebowanie nowoczesnych jednostek doładowanych na powietrze jest dużo wyższe w porównaniu do silników atmosferycznych. Powietrze zawsze zaczyna swoją drogę przechodząc przez filtr powietrza, dlatego tak ważna jest regularna jego wymiana, szczególnie w silnikach doładowanych, gdzie zanieczyszczony filtr może być powodem nierównej pracy silnika lub spowodować awarię delikatnych układów elektronicznych, które znajdziemy np. w przepływomierzach. Okresowej wymianie podlega również filtr paliwa, który w przypadku silników Diesla powinien być wymieniany co drugą wymianę oleju. Coraz częściej w silnikach benzynowych stosowany jest wtrysk bezpośredni, który wyczulony jest na jakość paliwa.

Wymiana filtrów i oleju to elementarna czynność, o której każdy właściciel samochodu powinien pamiętać. Staranne serwisowanie jest kluczem do bezawaryjnego użytkowania.

Wyróżniamy podstawowe rodzaje filtrów – podział wg zastosowania:

  • oleju,
  • powietrza,
  • kabinowe, w tym kabinowe z węglem oraz kabinowe z jonami srebra,
  • paliwa,
  • automatycznych skrzyń biegów.

Aktualności

Cykl szkoleń „MaXserwis – warsztat przyszłości” tym razem zawitał do Gdańska

„MaXserwis – warsztat przyszłości” to cykl szkoleń odbywających się w różnych częściach Polski. Projekt zakłada […]
Więcej

Warszawskie ATErakcje

Nowa promocja na asortymencie marki ATE! Warszawskie ATErakcje 18 zwycięzców promocji wygra zaproszenie na wyjazd […]
Więcej

Zobacz także:


Gotowy na jesienną słotę?

Tegoroczne wakacje już za nami, za oknami coraz częściej pada deszcz, a dzień staje się […]
Więcej

Na co warto zwrócić uwagę przed długim wyjazdem

Zaczynamy okres urlopowy, zapewne wielu z nas wybierze się w tym roku na wakacje samochodem. […]
Więcej

Przegląd samochodu na wiosnę

Na co zwrócić uwagę przy przeglądzie samochodu po zimie? Od czystości i sprawności pojazdu zależy […]
Więcej

Dostawcy

Dołącz do sieci MaXserwis

Warsztaty samochodowe MaXserwis działają jako indywidualne jednostki prawne i finansowe. Każdy serwis samochodowy, który dołączy do sieci MaXserwis może liczyć na wsparcie wielu specjalistów, cykliczne szkolenia, wsparcie działań marketingowych i wiele innych.

 

Formularz Współpraca z MaXserwisem

Aplikacja mobilna MaXserwis

Aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne pracujące w systemie Android oraz iOS.

Użytkownicy naszej aplikacji mają możliwość prowadzenia elektronicznej książeczki serwisowej swojego pojazdu, zawierającej historię napraw wykonywanych w warsztatach sieci MaXserwis, dostępnej także z poziomu komputera wyposażonego w system operacyjny Windows.

Dalsze najważniejsze funkcje aplikacji to:

  • wyszukiwarka warsztatów współpracująca z lokalizacją w systemie GPS,
  • moduł umawiania wizyty w warsztacie zrzeszonym w sieci MaXserwis,
  • funkcja przypomnień o kończącej się ważności badania technicznego i ubezpieczenia w każdym z dodanych przez użytkownika pojazdów,
  • statystyka wprowadzonych wydatków związanych z eksploatacją pojazdu oraz wydatków paliwowych.

Dlaczego warto korzystać z naszej oferty?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego przyzna, że warsztat samochodowy powinien być dobrze wyposażony. Autoserwis, który będzie mógł działać pod szyldem MaXserwis, musi mieć na stanie nowoczesne wyposażenie warsztatowe i sprzęt diagnostyczny, m.in. licencjonowany tester diagnostyczny. Diagnostyka samochodowanajczęściej nie może obyć się bez odpowiedniego sprzętu. Odpowiednie wyposażenie sprawia, że warsztaty działające pod szyldem MaXserwis są w stanie m.in.:

  • naprawić układ hamulcowy i układ wydechowy,
  • wykonać odgrzybianie klimatyzacji,
  • przeprowadzić nabijanie klimatyzacji,
  • rozwiązać problem Diesel.

Wszystkim właścicielom warsztatów zainteresowanych współpracą z nami gwarantujemy niezbędną pomoc, w tym także dostęp do wiedzy ekspertów i liczne szkolenia. Współpraca z nami po prostu się opłaca – jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem biznesu z nami, zadzwoń lub napisz.