Przygotowanie pojazdu do zimy – układ elektryczny – alternator i rozrusznik

22.03.2019

Elektryka samochodowa – co powinieneś o niej wiedzieć?

Akumulator omówiliśmy w poprzednich wpisach, przyszedł więc czas na kolejne elementy układu elektrycznego, które chętnie sprawiają użytkownikom zimowe „psikusy”. Zapraszamy do drugiej części naszego poradnika o przygotowaniu samochodu do zimy.

Dlaczego warto zadbać o alternator?

Pokrótce jest to element osprzętu silnika – prądnica prądu zmiennego, napędzana przez pasek osprzętu spięty z wałem korbowym, która podczas pracy silnika generuje prąd o zróżnicowanym napięciu na potrzeby wszelkich elementów instalacji elektrycznej w aucie oraz dla doładowania akumulatora. Każdy alternator posiada też regulator napięcia, który utrzymuje je na stałym poziomie między 14,2–14,8V. Jeśli napięcie „na wyjściu” alternatora spada poniżej 14V – świadczy to o usterce któregoś z jego elementów (najczęściej są to szczotki lub regulator napięcia) lub o zbyt słabym naciągu paska osprzętu. Druga z tych przyczyn może się również przejawiać ślizganiem się paska po kołach osprzętu, wtedy głównie podczas rozruchu, na zimnym silniku słychać charakterystyczny pisk.

Odwiedzając warsztat samochodowy na przedzimowym przeglądzie auta, warto poprosić o sprawdzenie stanu technicznego alternatora. O ile sam stojan czy wirnik są generalnie elementami, które rzadko kiedy ulegają uszkodzeniu czy wyeksploatowaniu, o tyle szczotki alternatora zwyczajnie zużywają się i należy je wymienić.

W alternatorze elementem narażonym na mechaniczne uszkodzenie, jest łożyskowanie wirnika. Jako, że alternator działa zawsze, gdy uruchomiony jest silnik, po pewnym czasie fabryczny smar traci swoje właściwości, co powodować może w pierwszych objawach głośną pracę łożyska (tzw. „wycie”), a w dalszej perspektywie może doprowadzić do jego zatarcia i trwałego uszkodzenia alternatora.

Przegląd alternatora i zużycia jego podzespołów warto wykonać co 50 tyś km. Należy też mieć na uwadze, że alternator – jako podzespół generujący prąd – jest dość czuły na wilgoć, więc gdy po podróży w ulewie nagle nasz samochód straci ładowanie – przyczyn należy szukać w zalanym alternatorze. Naprawa samochodu, a dokładniej alternatora, nie zawsze jest potrzebna – można jej zapobiec, zlecając przegląd przed sezonem zimowym.

Rozrusznik – co może się w nim zepsuć?

To kolejny z elementów osprzętu silnika odpowiadający stricte za jego rozruch. W budowie to nic innego jak silnik elektryczny napędzający mechanizm, który powoduje obrócenie się koła zamachowego silnika i (gdy spełnione są odpowiednie warunki) jego uruchomienie.

Najczęstszą usterką w rozrusznikach jest przepalenie tzw. bendixa, czyli elementu sprzęgającego odpowiedzialnego za osiowe wysunięcie się mechanizmu rozruchowego (zębatki). Dobry, zrzeszony w sieci MaXserwis warsztat samochodowy, szybko zdiagnozuje taką usterkę. Objawia się ona brakiem reakcji po przekręceniu stacyjki na zapłon (ewentualnie słychać jedynie „kliknięcie” w rozruszniku). Tu sprawa wydaje się być prosta, bo gdy rozrusznik ulegnie takiej awarii – nie wpływa to w żaden sposób na inne elementy pojazdu. Często awaria powstaje znienacka, bez żadnych wcześniejszych objawów. Ot – parkujemy samochód pod sklepem, wsiadamy po zakupach, przekręcamy stacyjkę – a silnik nie uruchamia się.

Gorszą w objawach usterką jest jednak wyrobienie się elementów łożyskowania wirnika (tulejek) – zastosowanie nieprzewodzących materiałów, które zazwyczaj cechują się mniejszą odpornością na wycieranie powoduje występowanie luzów osiowych wirnika. Te z kolei powodują ocieranie się wirnika o korpus i znacznie większa pobór prądu podczas uruchamiania auta. Może to się objawiać częstym rozładowywaniem się akumulatora. Bardzo często szukamy przyczyn „znikającego prądu” w instalacji elektrycznej auta, systemach alarmowych, odbiornikach na stałe pozostających pod napięciem (radio, gniazda zapalniczek, alarm), podczas gdy problem tkwi właśnie w rozruszniku i jego wewnętrznym zwarciu wirnika do obudowy.

Niestety w większości przypadków rozrusznik znajduje się na połączeniu silnika ze skrzynią biegów – co za tym idzie – trudniej się do niego dostać (często wymaga to podniesienia pojazdu), przez co rzadko kto decyduje się na jego przegląd. Zazwyczaj o rozruszniku myślimy dopiero w momencie, gdy przestaje działać.

Mechanik samochodowy, który jest fachowcem, sprawdzi zarówno alternator, jak i rozrusznik. Systematycznie kontrolowanie tych elementów pozwala uchronić się przed dużymi kosztami, gdy usterka będzie faktem.

Autor: Aleksander Ochęduszko

Aktualności

Energiczny listopad

Nowa promocja na asortymencie marki Varta! Energiczny listopad Jesień i zima to czas, kiedy akumulatory […]
Więcej

Wspieramy młodzież w „Wyścigu Talentów”

Czy kierunki techniczne i motoryzacja to atrakcyjna ścieżka kariery? Coroczny konkurs „Wyścig Talentów” udowadnia, że […]
Więcej

Zobacz także:


Co warto wiedzieć o akumulatorach?

Dziś samochody to nie tylko silniki i koła, ale i całe systemy zaawansowanej elektroniki, która […]
Więcej

Gotowy na jesienną słotę?

Tegoroczne wakacje już za nami, za oknami coraz częściej pada deszcz, a dzień staje się […]
Więcej

Na co warto zwrócić uwagę przed długim wyjazdem

Zaczynamy okres urlopowy, zapewne wielu z nas wybierze się w tym roku na wakacje samochodem. […]
Więcej

Dostawcy

Dołącz do sieci MaXserwis

Warsztaty samochodowe MaXserwis działają jako indywidualne jednostki prawne i finansowe. Każdy serwis samochodowy, który dołączy do sieci MaXserwis może liczyć na wsparcie wielu specjalistów, cykliczne szkolenia, wsparcie działań marketingowych i wiele innych.

 

Formularz Współpraca z MaXserwisem

Aplikacja mobilna MaXserwis

Aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne pracujące w systemie Android oraz iOS.

Użytkownicy naszej aplikacji mają możliwość prowadzenia elektronicznej książeczki serwisowej swojego pojazdu, zawierającej historię napraw wykonywanych w warsztatach sieci MaXserwis, dostępnej także z poziomu komputera wyposażonego w system operacyjny Windows.

Dalsze najważniejsze funkcje aplikacji to:

  • wyszukiwarka warsztatów współpracująca z lokalizacją w systemie GPS,
  • moduł umawiania wizyty w warsztacie zrzeszonym w sieci MaXserwis,
  • funkcja przypomnień o kończącej się ważności badania technicznego i ubezpieczenia w każdym z dodanych przez użytkownika pojazdów,
  • statystyka wprowadzonych wydatków związanych z eksploatacją pojazdu oraz wydatków paliwowych.

Dlaczego warto korzystać z naszej oferty?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego przyzna, że warsztat samochodowy powinien być dobrze wyposażony. Autoserwis, który będzie mógł działać pod szyldem MaXserwis, musi mieć na stanie nowoczesne wyposażenie warsztatowe i sprzęt diagnostyczny, m.in. licencjonowany tester diagnostyczny. Diagnostyka samochodowanajczęściej nie może obyć się bez odpowiedniego sprzętu. Odpowiednie wyposażenie sprawia, że warsztaty działające pod szyldem MaXserwis są w stanie m.in.:

  • naprawić układ hamulcowy i układ wydechowy,
  • wykonać odgrzybianie klimatyzacji,
  • przeprowadzić nabijanie klimatyzacji,
  • rozwiązać problem Diesel.

Wszystkim właścicielom warsztatów zainteresowanych współpracą z nami gwarantujemy niezbędną pomoc, w tym także dostęp do wiedzy ekspertów i liczne szkolenia. Współpraca z nami po prostu się opłaca – jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem biznesu z nami, zadzwoń lub napisz.