Przygotowanie pojazdu do zimy – stan i jakość płynów

22.03.2019


Bez względu na porę roku, w każdym samochodzie warto systematycznie kontrolować stan płynów we wszystkich układach w nim pracujących.

Niestety coraz częściej właściciele (szczególnie nowszych samochodów), zapominają o tych jakże istotnych dla bezpieczeństwa ich samych i ich portfeli czynnościach. Niektórzy żyją w przekonaniu, że posiadanie nowego lub kilkuletniego auta zwalnia ich z tego obowiązku, ewentualnie całkowicie polegają na elektronice i czujnikach, które ostrzegają o niskim stanie danego płynu. Są też i tacy, dla których – najprościej mówiąc – wszystko to, co pod maską to czarna magia i wolą powierzyć takie czynności osobom bardziej zorientowanym w temacie. O ile sprawdzenie jakości płynów nie jest możliwe bez użycia specjalnych przyrządów pomiarowych i wymaga krótkiej wizyty w najbliższym serwisie, o tyle ich poziom może sprawdzić każdy, kto potrafi podnieść w swoim aucie maskę do góry a sama kontrola nie zajmie dłużej, jak kilka minut. Nawet, gdy auto wyposażone jest w czujniki stanu płynów eksploatacyjnych a ich niski poziom sygnalizowany jest odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej warto przeprowadzić taką kontrolę przed każdą dłużą trasą, a w przypadku użytkowania auta na krótkich odcinkach chociażby raz w miesiącu. Dlaczego? Ponieważ stwierdzenie ubytku płynu w danym układzie (poza – rzecz jasna – jego uzupełnieniem do poziomu zgodnego z zaleceniami producenta) zasygnalizuje nam konieczność zlokalizowania przyczyny jego ubywania. Generalnie wszystkie płyny pracują w układach zamkniętych (poza płynem do spryskiwaczy, oczywiście) i ich znikanie w każdym przypadku świadczy o powstaniu nieszczelności. Wczesne stwierdzenie usterki może zaoszczędzić nam sporo kłopotów.

W czasie naszych akcji bezpłatnego sprawdzania stanu pojazdów zauważyliśmy, że zlokalizowanie pod maską punktów, w których można sprawdzić płyn w danym układzie sprawia kierowcom wiele problemów. Większość płynów dostępnych dla użytkownika znajduje się w tzw. zbiorniczkach wyrównawczych, których korki / zakrętki oznaczone są odpowiednim piktogramem (zunifikowanym i jednakowym dla wszystkich marek) i dość często są w kolorach wyróżniających się na tle ciemnych podzespołów w komorze silnika (żółty, niebieski, zielony). Na ściankach zbiorniczków z reguły umieszczone są dwie podziałki, określające stan minimalny i maksymalny danego płynu. W przypadku oleju silnikowego – do jego sprawdzenia służy tzw. bagnet, czyli elastyczny pręt na którego końcu znajduję się podziałka – również odpowiadająca stanom min i max. Po sprawdzeniu stanu płynów eksploatacyjnych – w przypadku konieczności ich uzupełnienia należy upewnić się jaki rodzaj należy dolać do konkretnego układu. Jeśli nie jesteśmy pewni – lepiej zostawić tą czynność fachowcom, gdyż wszelkie pomyłki mogą zaowocować opłakanymi skutkami dla naszego auta.

W kontekście przygotowania do zimy należy szczególną uwagę zwrócić na układ chłodzenia i spryskiwaczy szyb i reflektorów.

Ważne jest, aby przed okresem gdy temperatury zaczną spadać poniżej zera, wykorzystać resztki letniego płynu do spryskiwaczy ze zbiorniczka i uzupełnić go płynem zimowym – unikniemy tym sposobem jego zamarznięcia zarówno w zbiorniczku jak i w przewodach (co może skutkować trwałym uszkodzeniem). Często zbiorniczki płynu do spryskiwaczy umieszczone są pomiędzy plastikową osłoną nadkola a zderzakiem i nie da się na oko określić jego stanu, dlatego jeśli auto nie posiada czujnika poziomu – lepiej zalać zbiorniczek „pod korek”, niż ryzykować jazdę z ograniczoną widocznością. Przed dłuższymi trasami warto zaopatrzyć się w zapas płynu, który w przypadku skończenia się tego w zbiorniczku, pozwoli nam na bezpieczne dotarcie chociażby do najbliższej stacji benzynowej i zakup kolejnego opakowania. Auta wyposażone w spryskiwacze reflektorów zazwyczaj posiadają dwa oddzielne zbiorniczki dla każdego z układów.

Układ chłodzenia

W przypadku układu chłodzenia sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Samo sprawdzenie poziomu płynu może nam jedynie zasygnalizować nieszczelność w układzie, warto więc, jeśli nie posiadamy informacji kiedy płyn był wymieniany, sprawdzić za pomocą glikometru jego temperaturę zamarzania. Stosowane obecnie w nowych samochodach płyny chłodnicze są roztworem glikolu w wodzie w odpowiednich proporcjach. Posiadają również dodatki przeciwdziałające osadzaniu się w kanałach wodnych układu zanieczyszczeń, rdzewieniu elementów narażonych na korozję oraz zapobiegające starzeniu się gumowych elementów elastycznych, a ich nominalna temperatura zamarzania to najczęściej -35 -40 stopni. Na skutek częstej zmiany temperatur pracy (od temperatury otoczenia do 92-105 stopni) płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości ochronne a uzupełnianie układu zwykłą wodą rozrzedza roztwór – co za tym idzie – maleje temperatura zamarzania płynu. Niektórzy producenci aut zalecają wymianę płynu w układzie co 5 lat lub przy przebiegu 120 tys km. Abstrahując od tego – zaleca się wymianę płynu na nowy w przypadku, gdy badanie glikometrem wskaże nam temperaturę zamarzania -20 stopni i mniej. Jeżeli stan płynu w zbiorniczku wyrównawczym wskazuje na konieczność jego uzupełnienia – najlepiej użyć płynu o takim samym kolorze. Mimo zapewnień producentów o pełnej mieszalności z innymi – płyny różnią się zawartymi składnikami, które nieodpowiednio zmieszane mogą zdecydowanie pogorszyć ochronę antykorozyjną a nawet powodować powstawanie substancji agresywnych. Należy też pamiętać, że w przypadku uzupełniania układu koncentratem, a nie gotowym płynem – należy rozcieńczyć go w odpowiedniej proporcji z wodą demineralizowaną, co zapobiegnie osadzaniu się kamienia w układzie chłodzenia.

Reszta płynów eksploatacyjnych (hamulcowy, wspomagania, olej) może pracować w ujemnych temperaturach, zatem nie jest wymagana ich wymiana stricte przed sezonem zimowym. Warto natomiast kontrolować ich stan, gdyż wszelkie ubytki mogą świadczyć o nieszczelności (układ hamulcowy, wspomagania) tudzież o nadmiernym zużyciu oleju w układzie smarowania silnika.

Większość posiadaczy samochodów jest świadoma, iż systematyczna zmiana oleju silnikowego wpływa korzystnie na jego żywotność, parametry pracy, czy zużycie paliwa, gdyż każdy olej wraz z przebiegiem traci swoje nominalne właściwości. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, iż sytuacja ma się podobnie w przypadku płynu hamulcowego. Choć jego wymiana zalecana jest zdecydowanie rzadziej, niż oleju silnikowego (producenci zalecają wymianę co 40-60 tys. km lub co 2-3 lata) przekonanie iż jest on „wieczny” jest zdecydowanie błędne. Płyn hamulcowy pracuje pod wysokim ciśnieniem, będąc bezpośrednio narażonym na częste zmiany temperatury (podczas hamowania tarcze i klocki potrafią rozgrzać się nawet do temperatury 750oC!), co za tym idzie podstawowym jego parametrem jest temperatura wrzenia. Wpływa na nią też to, iż jest on higroskopijny (pochłania wodę z otoczenia, która przenika do układu chociażby przez gumowe przewody czy przez zbiorniczek wyrównawczy) i po pewnym czasie wysoka zawartość wody może spowodować „zagotowanie się” płynu hamulcowego podczas częstego hamowania. W układzie tworzą się pęcherzyki gazu (odparowane składniki płynu hamulcowego, tzw. korki parowe) które znacznie obniżają jego sprawność a objawy zbliżone są do zapowietrzenia. Im większa jest zawartość wody w płynie hamulcowym tym jego temperatura wrzenia jest niższa – czyli zjawisko przegrzania może wystąpić znacznie szybciej. Przyjęta norma dla nowego płynu DOT-4 to 230oC, jeśli pomiar temperatury wrzenia wyniesie pomiędzy 185oC a 165oC zaleca się wymianę płynu jeśli ma on więcej niż 2 lata. Gdy temperatura wrzenia wynosi poniżej 165oC konieczna jest natychmiastowa wymiana płynu. Poza bezpośrednim wpływem na pracę układu hamulcowego – zawartość wody w płynie może w znacznym stopniu przyspieszyć proces korozji jego metalowych i aluminiowych elementów.

Aktualności

Promocja Textar Brake Clinic

Promocja wyłącznie dla klientów zrzeszonych w sieci MaXserwis. Dla 5 najlepszych klientów zrzeszonych w sieci […]
Więcej

Powrót Dwudziestu Wspaniałych

Promocja wyłącznie dla warsztatów zrzeszonych w sieci MaXserwis. 10 najlepszych klientów, którzy dokonają największego obrotu […]
Więcej

Zobacz także:


Opony letnie

Stan ogumieni po zimie – kontrola bieżnika Przed wymianą opon na letnie, warto sprawdzić w […]
Więcej

Przegląd klimatyzacji

Coroczna gorączka Co roku po kilku cieplejszych dniach przed warsztatami świadczącymi usługę naprawy lub obsługi […]
Więcej

Czy warto wykonać przegląd auta po zimie?

Czynniki pogodowe Nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że w okresie zimowym wiele podzespołów w […]
Więcej

Dostawcy

Dołącz do sieci MaXserwis

Warsztaty samochodowe MaXserwis działają jako indywidualne jednostki prawne i finansowe. Każdy serwis samochodowy, który dołączy do sieci MaXserwis może liczyć na wsparcie wielu specjalistów, cykliczne szkolenia, wsparcie działań marketingowych i wiele innych.

 

Formularz Współpraca z MaXserwisem

Aktualności

04.09.2020

Promocja Textar Brake Clinic

Promocja wyłącznie dla klientów zrzeszonych w sieci MaXserwis. Dla 5 najlepszych klientów zrzeszonych w sieci […]
Więcej
12.08.2020

Powrót Dwudziestu Wspaniałych

Promocja wyłącznie dla warsztatów zrzeszonych w sieci MaXserwis. 10 najlepszych klientów, którzy dokonają największego obrotu […]
Więcej
30.07.2020

Podsumowanie pierwszej części sezonu akcji sprawdzania stanu pojazdów MaXserwis

Pierwsza część sezonu akcji bezpłatnego sprawdzania stanu samochodów dobiegła końca!
Więcej

Aplikacja mobilna MaXserwis

Aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne pracujące w systemie Android oraz iOS.

Użytkownicy naszej aplikacji mają możliwość prowadzenia elektronicznej książeczki serwisowej swojego pojazdu, zawierającej historię napraw wykonywanych w warsztatach sieci MaXserwis, dostępnej także z poziomu komputera wyposażonego w system operacyjny Windows.

Dalsze najważniejsze funkcje aplikacji to:

  • wyszukiwarka warsztatów współpracująca z lokalizacją w systemie GPS,
  • moduł umawiania wizyty w warsztacie zrzeszonym w sieci MaXserwis,
  • funkcja przypomnień o kończącej się ważności badania technicznego i ubezpieczenia w każdym z dodanych przez użytkownika pojazdów,
  • statystyka wprowadzonych wydatków związanych z eksploatacją pojazdu oraz wydatków paliwowych.

Dlaczego warto korzystać z naszej oferty?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego przyzna, że warsztat samochodowy powinien być dobrze wyposażony. Autoserwis, który będzie mógł działać pod szyldem MaXserwis, musi mieć na stanie nowoczesne wyposażenie warsztatowe i sprzęt diagnostyczny, m.in. licencjonowany tester diagnostyczny. Diagnostyka samochodowanajczęściej nie może obyć się bez odpowiedniego sprzętu. Odpowiednie wyposażenie sprawia, że warsztaty działające pod szyldem MaXserwis są w stanie m.in.:

  • naprawić układ hamulcowy i układ wydechowy,
  • wykonać odgrzybianie klimatyzacji,
  • przeprowadzić nabijanie klimatyzacji,
  • rozwiązać problem Diesel.

Wszystkim właścicielom warsztatów zainteresowanych współpracą z nami gwarantujemy niezbędną pomoc, w tym także dostęp do wiedzy ekspertów i liczne szkolenia. Współpraca z nami po prostu się opłaca – jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem biznesu z nami, zadzwoń lub napisz.