Cytując hasło reklamowe jednego z producentów ogumienia: „Opona to jedyny element łączący samochód z podłożem”.
Rozwijając tą myśl – stan i rodzaj ogumienia w naszym aucie bezpośrednio przekłada się na utrzymanie kontroli nad pojazdem przez kierowcę – wpływa zatem na przyczepność do podłoża po którym pojazd się porusza, jego drogę hamowania, komfort jazdy a nawet na zużycie paliwa.
Kiedy wymieniać opony?
Jak wiadomo nadejście okresu jesienno-zimowego to „żniwa” wszystkich zakładów wulkanizacyjnych i warsztatów oferujących takie usługi. Niestety dość często decyzję o wymianie kół/opon na zimowe odkładamy na ostatnią chwilę – najczęściej przypominamy sobie o tym gdy spadnie pierwszy śnieg. O ile kilometrowe kolejki do zakładów wulkanizacyjnych są najbardziej uciążliwe dla samych spóźnialskich – o tyle paraliż w miejskich aglomeracjach spowodowany ślizgającymi się na „letniakach” autami odczuwalny jest dla wszystkich kierowców. Dlaczego i kiedy zatem wymienić opony na zimowe? Najczęściej można spotkać się z opinią, że wymiany dokonać należy gdy temperatura na stałe utrzymuje się w okolicach 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury opony letnie, które są twardsze w porównaniu do zimowych, nie zapewniają odpowiedniej przyczepności do podłoża. Często można spotkać się też z przekonaniem, że opony zimowe szybciej zużywają się podczas użytkowania w dodatnich temperaturach. Nie sposób się z tym nie zgodzić, niemniej jednak badania wiodących producentów ogumienia dowodzą, że do +15 stopni różnica w zużyciu jest na tyle znikoma, że lepiej wcześniej przejść na opony zimowe, niż ryzykować że nagłe, niespodziewane opady śniegu zaskoczą nas będąc w trasie.
Na co trzeba uważać w przypadku opon używanych i nie tylko
Przed wymianą opon na zimowe warto zwrócić uwagę na ich ogólny stan wizualny czy nie posiadają: widocznych pęknięć, przetarć, wystających drutów.
Należy sprawdzić głębokość bieżnika – minimalna głębokość bieżnika wg polskich przepisów to 1,6mm, podczas, gdy nowa opona ma 8-9mm
Sprawdźmy cz nie ma widocznych odkształceń i wybrzuszeń.
Pamiętać także trzeba, iż wg polskiego prawa na jednej osi obie opony muszą być takie same (model, typ) o zbliżonym zużyciu bieżnika. Oddając opony na wymianę do serwisu wulkanizacyjnego warto poprosić o wyważenie kół (jeśli usługa ta nie jest wliczona w koszt wymiany). Z pewnością wyeliminuje to drgania, które przenoszą się na układ kierowniczy i mogą spowodować szybsze zużycie takich elementów, jak końcówki drążków czy sworznie wahacza.
Jak przechowywać opony?
Często stosowaną praktyką jest posiadanie 2 kompletów kół – letnich i zimowych (co umożliwia właścicielowi auta ich wymianę w warunkach domowych). Jeśli przechowujemy koła we własnym zakresie należy pamiętać, by znajdowały się one w pomieszczeniu o niskiej wilgotności, możliwie stałej temperaturze, z dala od instalacji i urządzeń emitujących ciepło. Całe koła należy przechowywać w poziomie, kładąc jedno na drugim. Odwrotnie sytuacja ma się w przypadku przechowywania samych opon – należy ustawiać je pionowo lub wieszać na hakach. Jeśli nie mamy odpowiedniego miejsca – coraz częściej można spotkać się z usługą przechowywania kół / opon w magazynach warsztatów wulkanizacyjnych.
Warto pamiętać, że pomimo norm wynikających z przepisów, w praktyce przyjmuje się, że opony zimowe mające mniej niż 3,5 mm głębokości bieżnika, kwalifikują się już tylko do wymiany, ze względu na drastycznie obniżone właściwości trakcyjne!