Coroczna gorączka
Co roku po kilku cieplejszych dniach przed warsztatami świadczącymi usługę naprawy lub obsługi układu klimatyzacji ustawiają się kolejki kierowców, którym ich „klima”, przypomina, że nie jest układem bezobsługowym.
Bezobsługowość to mit
Opinia o bezobsługowości wzięła się stąd, że kilkanaście lat temu, kiedy układy napełniane były czynnikiem R12 rzeczywiście pracowały wiele lat bezawaryjnie. Jednak od czasu wprowadzenia czynnika R134a, którym w chwili obecnej wypełnionych jest 90% samochodowych układów klimatyzacji, sytuacja znacząco się zmieniła. Zmiana spowodowana była troską o środowisko w szczególności o warstwę ozonową.
Coś za coś
Czynnik R134a jest bardziej ekologiczny jednak znacznie łatwiej i szybciej znajduję sobie drogę niekontrolowanej ucieczki z układu na przykład przez pory elementów gumowych układu. W ten sposób, corocznie gubimy około 10-15% objętości czynnika. Oczywistym jest, że im jest go mniej tym słabsza jest wydajność układu klimatyzacji i jednocześnie tym większe ryzyko wystąpienia poważnej awarii.
Jeśli układ jest mało wydajny lub nie działa wcale od razu umów się na przegląd w najbliższym MaXserwisie. Pamiętaj również o tym, że przegląd układu klimatyzacji nie ogranicza się tylko do samej wymiany czynnika ale o tym innym razem.