Stan ogumieni po zimie – kontrola bieżnika
Przed wymianą opon na letnie, warto sprawdzić w jakim są one stanie, bowiem przeleżały całą zimę w piwnicy lub garażu. Zgodnie z przepisami jakie obowiązują w naszym kraju głębokość rowków bieżnika opon dopuszczonych do ruchu nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Rowki bieżnika mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgowi, dlatego ich głębokość jest tak ważna. Jeśli zużycie Twoich opon osiągnęło taką wartość, to nie powinieneś ich nigdy więcej montować.
Czy do sprawdzenia bieżnika potrzebujesz specjalnych przyrządów pomiarowych?
Producenci opon zadbali o to aby ocena tego parametru była łatwa i możliwa dla każdego użytkownika. Na każdej oponie są wskaźniki zużycia TWI (ang. Tread Wear Indicator) rozmieszczone na obwodzie opony w kilku miejscach. Są to znaczniki w postaci zgrubienia wysokiego właśnie na 1,6 mm. Znalezienie zgrubień jest łatwe ponieważ na boku opony są opisy TWI lub odpowiednie dla danego producenta znaki graficzne określające ich położenie (zwykle z boku w miejscu gdzie bieżnik przechodzi w profil boczny).
Kiedy opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji?
Jeśli bieżnik zrównał się ze zgrubieniami opona nie nadaję się do bezpiecznego użytkowania i należy ją zutylizować. Przepisy określają zużycie krytyczne jednak zaleca się, aby opony wymieniać szybciej, ponieważ większość opon traci swoje właściwości w miarę zmniejszania się głębokości bieżnika. Nie jest to wyłącznie kwestia skuteczności w odprowadzaniu wody, ale również własności jezdnych szczególnie przyczepności.
Producenci opon zalecają wymianę już przy głębokości bieżnika 3 mm w przypadku opony letniej i 4 mm w przypadku opony zimowej. Niektórzy z nich umieszczają dodatkowe znaczniki umożliwiające sprawdzenie również tych głębokości.