Jak warsztat samochodowy pomoże Ci w przygotowaniu pojazdu do zimy?

 

Wykonany odpowiednio wcześniej jesienno-zimowy przegląd samochodu pozwala uniknąć niebezpiecznych i stresujących sytuacji na drodze. Specjaliści sprawdzają dokładnie poszczególne układy, np. układ hamulcowy i układ wydechowy. Dodatkową korzyścią jest możliwość ominięcia kolejek do warsztatów serwisowych.

– Niewielkie koszty rutynowego przeglądu auta, sięgające zazwyczaj od 50 do 150 zł, mogą zapobiec znacznie większym wydatkom, gdy zdiagnozowana zostanie awaria – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatów MaXserwis.

Przegląd podzespołów pojazdów, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz zewnętrzne zabezpieczenie auta, w tym wymiana opon, to kluczowe czynności przygotowujące do jazdy w niższych temperaturach.

Przygotowanie samochodu do zimy – główne czynności

Zakres czynności mających na celu przygotowanie pojazdu mechanicznego do eksploatacji w okresie jesienno-zimowym można podzielić na dwie zasadnicze grupy.

1) Czynności zewnętrzne – polegają one na:

  • oczyszczeniu zewnętrznych elementów pojazdu z zabrudzeń.
  • zabezpieczeniu pojazdu – jego dokładnym oczyszczeniu, umyciu oraz nawoskowaniu,
  • sprawdzeniu stanu zużycia elementów gumowych i ich ewentualnej wymianie,
  • uzupełnieniu ubytków (np. powłoka lakiernicza, części gumowe),
  • nałożeniu ochrony antykorozyjnej,
  • wymianie opon – opony na zimę znacznie różnią się od opon letnich i warto ich używać, gdy spadnie śnieg.

2) Czynności wewnętrzne, które dodatkowo dzielimy na:

  • czynności mechaniczne – związane z podzespołami i układami pojazdu,
  • czynności eksploatacyjne – obejmujące kontrolę m.in. płynów.

Każdy dobry auto mechanik jest w stanie wykonać powyższe czynności. MaXserwis sprawdza każdy warsztat samochodowy, który zamierza działać pod szyldem serwisu.

Opony na zimę – kiedy należy je założyć?

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać w samochodzie, przygotowując auto do stawienia czoła jesienno-zimowej aurze, jest zmiana opon z letnich na zimowe. Opony na zimę znacznie różnią się od letnich – są przystosowane do jazdy w niskich temperaturach. Najlepszym momentem na zmianę opon jest zwykle okres październikowo-listopadowy. Do warsztatu samochodowego najlepiej udać się przed pierwszymi przymrozkami, gdy temperatura powietrza spada do ok. 7° C.

Oczyszczanie i ochrona antykorozyjna

Uszczelki drzwi, klapa bagażnika, maska i szyberdach wymagają dokładnego oczyszczenia z nieczystości typu: brud, kurz, piasek czy liście. Czynność tę należy wykonać dwukrotnie. Najpierw na sucho, a następnie na mokro. W celu dostania się do trudno dostępnych miejsc można skorzystać z odkurzacza o dużej sile ssania. Po osuszeniu elementów gumowych, warto dodatkowo zabezpieczyć je specjalnym, przeznaczonym do tego preparatem kosmetycznym. Każdy profesjonalny serwis samochodów dysponuje dobrej jakości środkami – Klient nie musi ich nabywać.

Czynności mające na celu ochronę antykorozyjną należy wykonywać po uprzednim oczyszczeniu pojazdu z brudu i piachu. Lakier warto także odtłuścić z pozostałości typu asfalt i drobinki gumy (szczególnie dotyczy to drzwi pojazdów). Do ochrony antykorozyjnej służą m.in. pasty, nabłyszczacze, woski, polerka mechaniczna powłoki lakierniczej. Przed sezonem zimowym wskazana jest także wizyta w warsztacie, celem skontrolowania stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia i uzupełnienia jego ewentualnych ubytków. Może się okazać, że niezbędna będzie naprawa zawieszenia.

Przegląd układów: chłodzenia, hamulcowego i elektrycznego

Sprawne działanie wszystkich trzech układów jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa prowadzącego pojazd oraz innych użytkowników dróg. Niesprawny układ chłodzenia, w postaci, chociażby nieszczelności chłodnicy czy złej krzepliwości cieczy chłodzącej, może spowodować poważne uszkodzenia jednostki napędowej. Przypominamy, bliska ideału krzepliwość płynu chłodzącego wynosi około -37° C.

– Pomiar parametrów cieczy chłodzącej wykonują specjalistyczne warsztaty, m.in. te zrzeszone w sieci MaXserwis. Zachęcamy do skorzystania z tej usługi, szczególnie w przypadku aut starszych niż 10-letnie i pochodzących z rynku wtórnego, a także tych, które zostały zakupione za granicą — mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatów MaXserwis.

Układ hamulcowy także powinien zostać dokładnie sprawdzony – od niego zależy bezpieczeństwo na drodze. Zalecamy także wymianę płynu hamulcowego. Szczególnie ważne jest to w okresie jesienno-zimowym, bo płyn hamulcowy ma właściwości silnie higroskopijne, czyli absorbuje wodę z otoczenia. W przypadku samochodów, które zamierzamy eksploatować zimą po wcześniejszym dłuższym postoju, również bezwzględnie zalecamy wymianę płynu hamulcowego.

W przypadku układu elektrycznego szczególną troską należy otoczyć baterię (akumulator). Należy dokładnie przejrzeć stan głównych przewodów prądowych (zwracamy uwagę na ubytki otuliny, postępującą gradację – utlenianie/parcenie materiału). W samochodach o starszej konstrukcji, podczas wizyty w serwisie warto przyjrzeć się stanowi technicznemu kopułki i palca rozdzielacza. Szczególnie należy zwrócić uwagę na stan tego podzespołu w pojazdach, które wykazują wyraźną tendencję do problemów z uruchomieniem silnika, mimo prawidłowego napięcia na klemach akumulatora i sprawnego alternatora. W okresie jesienno-zimowym sugerujemy posiadanie w bagażniku użytkowanego pojazdu kabli rozruchowych. Nigdy nie wiadomo, kiedy ktoś lub my możemy potrzebować pomocy i prądu z akumulatora innego pojazdu.

Warto sprawdzić także prawidłowe napięcie na klemach akumulatora. Czynność można przeprowadzić samemu, używając woltomierza i dokonując pomiaru na klemach akumulatora przy włączonym silniku. Prawidłowe napięcie baterii samochodowej powinno wynosić między 13,5 V a 14,5 V. Diagnostyka samochodowa w tym zakresie jest oferowana w warsztatach samochodowych, które współpracują z siecią MaXserwis.

Ostatnią ważną sprawą przed zimą, związaną z układem elektrycznym, jest sprawdzenie poprawności działania świateł przeciwmgłowych przednich (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony) oraz światła przeciwmgłowego tylnego (światło obowiązkowe w każdym pojeździe mechanicznym). Brak świateł może spowodować poważne konsekwencje, w tym także finansowe – kierowca może zostać ukarany mandatem.

Wymiana płynów eksploatacyjnych

Ważną czynnością, jest zmiana płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy. Najlepiej zrobić to zanim jeszcze pojawią się pierwsze przymrozki. Szczególnie ważne jest to w przypadku parkowania samochodu „pod chmurką”. Zbagatelizowanie wykonania tej czynności może spowodować uszkodzenie pompki płynu spryskiwacza lub w najgorszym przypadku nawet uszkodzenie układu przewodów płynu do spryskiwacza szyb przednich i szyby tylnej. Koszt naprawy układu może okazać się bardzo nieprzyjemnym wydatkiem sięgającym nawet kilkuset złotych, którego można w bardzo prosty sposób uniknąć. Systematyczna wymiana płynów eksploatacyjnych jest zatem prostą receptą, aby ustrzec się dodatkowych kosztów.

Kolejną ważną rzeczą są sprawne wycieraczki. Jeżeli zostawiają smugi, brudzą, nie zbierają wody lub zbierają ją nieregularnie, to jest to wyraźny sygnał, aby wymienić ich główny element eksploatacyjny, czyli pióra. Kolejnym ważnym elementem będącym na wyposażeniu samochodu i gwarantującym nam komfort podróżowania są elementy gumowe w postaci uszczelek części ruchomych pojazdów, czyli: drzwi, maski, klapy bagażnika, a także szyberdachu.

– Sugerujemy dokładne sprawdzenie elementów gumowych pod kątem stanu ich zużycia, konserwację specjalistycznymi preparatami dostępnymi w ofercie chemii samochodowej, a w przypadku poważnych uszkodzeń umówienie wizyty w warsztacie, celem ich wymiany — mówi Aleksander Ochęduszko

Używanie układu klimatyzacji

Przygotowując się do zimy, kierowcy często pomijają serwis klimatyzacji. Urządzenie klimatyzacji większości użytkownikom pojazdów kojarzy się z chłodzeniem wnętrza pojazdu w upalne letnie dni – i jest to słuszne skojarzenie. Warto pamiętać, że klimatyzacja potrafi też uruchamiać się zimą! Jak to możliwe? Otóż sprężarka klimatyzacji może uruchamiać się, jeśli temperatura zewnętrzna przekracza 3-5° C, a regularne włączanie klimatyzacji, wraz z ustawieniem poziomu nagrzewania, powoduje łatwiejsze pozbycie się wilgoci z pojazdu a także zapobiega parowaniu szyb od środka. Warto zwrócić uwagę również na istotny fakt techniczny, wynikający z budowy układu klimatyzacyjnego pojazdów mechanicznych.

Używanie klimatyzacji w zimie w dużym stopniu zapobiega uszkodzeniu sprężarki, do którego może dojść na wiosnę w efekcie długiego okresu nieużywania urządzenia Jak to się dzieje? Otóż sprężarka pracuje w układzie zamkniętym, wymieniając olej i czynnik chłodzący. Substancje te zapewniają poprawną pracę układu w sytuacji gdy „mieszają” się w układzie. Gdy nastąpi ich rozdzielenie (do czego dochodzi po okresie długiego nieużywania urządzenia – np. w zimie), wtedy dochodzi do kosztownej awarii. Reasumując, w zimie warto pamiętać też o klimatyzacji. Odgrzybianie klimatyzacji i nabijanie klimatyzacji również można wykonać w warsztacie samochodowym należącym do sieci MaXserwis.

O czym jeszcze warto pamiętać, przygotowując pojazd na zimę?

Na koniec należy wspomnieć o termosie i kocach termicznych. Warto je posiadać w samochodzie, szczególnie podczas wyjazdów zimowych w góry, w trudno dostępne rejony, a także podczas podróży w nocy. Przezornym sugerujemy również rozważenie posiadania we własnym aucie innych elementów wyposażenia, takich jak: saperka, trapy śniegowe, łańcuchy śniegowe (są wymagane w zimie w wielu krajach UE), lina holownicza. Dobrze zaopatrzony sklep samochodowy będzie miał w stałej sprzedaży wszystkie wymienione produkty.